Search
Generic filters

اینستاگرام رامان صفر و یک
طراحی و پیاده سازی انواع وب سایت و سیستم های تحت وب

آخرین مقالات

محصولات

برچسب ها

برچسب‌ها

ASP.NET backend frontend php PHP و ASP.NET PHP یا ASP.NET استراتژی طراحی وب سایت استفاده از کتابخانه PdfView اسلایدر افقی در اندروید اسلایدر افقی در برنامه نویسی اندروید الگوی معماری MVC برنامه نویس حرفه ای وب برنامه نویسی برنامه نویسی وب تجربه کاربر (UX) توسعه دهنده وب توسعه دهندگان وب توسعه وب حل مشکل اتصال به دیتابیس آنلاین در اندروید 8 به بالا داشتن نرم افزار های موفق درآمد برنامه نویسی دریافت نکردن اطلاعات از سمت سرور در اندروید رسم نمودار در برنامه نویسی اندروید رسم نمودار در برنامه نویسی اندروید با کتابخانه MPAndroidChart روش ایجاد اسلایدر افقی در برنامه نویسی اندرود سمت سرور سمت کلاینت شروع برنامه نویسی موبایل طراح UI طراح UX طراحی UX و UI طراحی UX یا UI طراحی استراتژیک وب طراحی رابط کاربر (UI) طراحی وب طراحی وب سایت عدم اتصال به دامنه های http در اندروید فروش موفق نرم افزار مدل کلاینت-سرور موفقیت در دنیای نرم افزار نشان دادن فایل های pdf در برنامه نویسی اندروید نمایش pdf در موبایل چکونه برنامه نویسی موبایل را شروع کنیم ؟ کتابخانه PdfView گرفتن اطلاعات گوشی اندرویدی در برنامه نویسی

رنگ ها به شدت بر نحوه تفکر و احساس ما تأثیر می گذارد و مهم است که در هنگام ایجاد یک طرح، تاثیر رنگ ها را بدانیم.
برای این منظور قصد دارم در این مقاله روانشناسی رنگ ها را مورد بررسی قرار بدیم.
این در حالی ست که سلیقه های شخصی، پیشینه فرهنگی و حتی جنسیت، میتواند بر انتخاب رنگ ها تاثیرگذار باشد.
بنابراین ضروری است که هنگام برنامه ریزی برای طراحی این عوامل را در نظر داشته باشیم.

رنگ در خرید آنلاین

رنگ تأثیر زیادی در نحوه صرف هزینه بازاریابی آنلاین دارد.
محققان در مطالعه‌ای تحت عنوان تأثیر رنگ بر بازاریابی، دریافتند که رنگ، دلیل اصلی خرید یک محصول برای ۸۵٪ خریداران بوده است.

بنابراین چه نتایجی از این یافته ها داریم؟

هنگام ایجاد یک وب سایت جدید یا طراحی یک پوستر، شناخت بازار هدف یا مخاطبان مهم است.
اگر بازدید کنندگان شما بیشتر مرد هستند، ترکیب رنگ هایی را در طراحی خود انتخاب کنید که مردان ترجیح می دهند.(آبی، سبز، سیاه)
به عنوان مثال اگر می‌خواهید مضامینی مثل اعتماد، کیفیت بالا و فناوری پیشرفته را در طرحتان نشان دهید، باید از رنگ هایی استفاده کنید که نشان دهنده این مضامین باشند.

روانشناسی رنگ ها

اگر مخاطبان شما عمدتاً خانم ها هستند و محصولات پر فروشی را می فروشید، باید از رنگهایی استفاده کنید که خانم ها (آبی، بنفش، سبز) آنها را دوست دارند و از رنگ هایی که نشان دهنده ارزان قیمت بودن است خودداری کنید.

معانی و تفاسیر رنگ ها

رنگ قرمز

قرمز نشانه عشق، خطر، نیرو و نشاط است.
رنگ قرمز نماد و نشانه امید به زندگی، اشتیاق به فعالیت، شجاعت، اراده قوی و آرزوهای بزرگ،گرمی، قدرت، جنگ، هیجان، تظاهر، آتش، خون، هوای نفس، خشم و برانگیختگی است. قرمز انرژی دهنده و محرک بسیار نیرومندی است.
با دیدن رنگ قرمز تپش قلب و فشار خون افزایش می یابد.
رنگ قرمز چند حس را توامان تحریک می کند.
کودکان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند.
قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند.

روانشناسی رنگ قرمز در بحث روانشناسی رنگ ها

رنگ نارنجی

نارنجی نشانه طراوت و شادی ،گرمی، اشتیاق و علاقه زیاد و جدیت در کار است.
این رنگ دستگاه عصبی را تحریک می‌کند و موجب شفافیت و روشنی ذهن می‌شود و محرک اشتها است.
رنگ نارنجی حافظه را تحریک می‌کند.
جریان اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می دهد.
این رنگ اثر شدیدی در جذاب کردن و فروش محصولات غذایی دارد.
رنگ نارنجی همچنین بیان‌گر کیفیت عالی محصول است.
جوانان بیشتر از سایر گروه‌های جامعه به این رنگ توجه می‌کنند.

رنگ سبز

رنگ سبز چون در طبیعت زیاد دیده می‌شود نشانه باروری، تازگی، ایمنی و کامیابی است.
رنگ سبز نماد زندگی، جوانی، پول، نوگرایی، پشتکار، غرور، عزم استوار، امید و قدرت است.
در فرآورده های کشاورزی رنگ سبز بسته بندی دلالت برطبیعی بودن و ارگانیک بودن آن است.
سبز رنگی است که انسان را آرام می‌کند، درد را کاهش می دهد و احساس امنیت ایجاد می کند.
رنگ سبز نشانه حرکت و به جلو روندگی است. در چراغ راهنمایی و رانندگی این معنا دیده می شود.

 رنگ سیاه

سیاه نشانه قدرت، مرموزبودن، رسمی بودن و وقار است.
در بسیاری از فرهنگ ها رنگ سیاه نشانه نفی زندگی، بی علاقگی، بد بینی، ناباوری، سوگواری و عزاداری است.
سیاه رنگ متحبر است و مشتریان را از به روز شدن با فناوری باز می دارد.
این رنگ انتخاب خوبی برای فروشگاه های موسیقی، حقوقدانان، حسابداران، فروشگاه های لوازم الکترونیکی و لاستیک فروشی‌هاست.

رنگ سفید

سفید نشانه تقوا، بی گناهی، تازگی، صلح، پاکی، کمال، معنویت و سادگی است.
ایرانیان باستان عقیده داشتند که فرشتگان لباس سفید بر تن دارند.
از این رو این رنگ مورد علاقه ایرانیان است.
در ایران رنگ سفید انتخابی خوب برایی فروشگاه های وسایل عروسی و ازدواج است.
برای امکانات پزشکی، دندان پزشکی، آشپزخانه ها، نانوایی ها، موزه ها، اماکن تاریخی، فروشگاه های وسایل بهداشتی، خشکشویی ها وخدمات بهداشتی مناسب است.

رنگ آبی

رنگ آبی در طبیعت زیاد دیده می شود.
از این رو نشانه آرامش وپاکی است.
آبی در انسان احساس آرامش، راحتی، آسودگی ایجاد می‌کند.
رنگ آبی نشانه رضایت خاطر و حسن رابطه با دوستان و نزدیکان است و همچنین نشانه زیبایی، عقل، صداقت و اعتماد است.
رنگ آبی اشتهای انسان را کم می‌کند.
از این رو در رستوران ها از این رنگ نباید استفاده شود.
رنگ آبی ضربان قلب را کم می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد.
این رنگ چون به طور طبیعی در مواد غذایی وجود ندارد، چنانچه در بسته بندی مواد غذایی آورده شود، جذابیت محصول را کم می‌کند.
رنگ آبی به مردم کمک می‌کند که مشکلات خود را با اعتماد به نفس حل کنند.
استفاده از رنگ آبی در وسایل کاهش دهنده وزن مناسب است.
این رنگ نشانه وقار است و رنگ مورد علاقه خانم ها و آقایان است.
این رنگ مناسب شرکت های مسافرتی، شرکت های آب، دفتر پزشکان، داروخانه ها و متصدیان و فروشندگان لوازم پزشکی، هتل ها، روان شناسان و بسته بندی لوازم کاهش وزن است.

رنگ زرد

قرآن کریم رنگ زرد روشن را رنگی شادی بخش نامیده است (بقره: ۶۹ ).
زرد اعصاب را تقویت کرده، ذهن را به تحریک وا می‌دارد.
زرد اعصاب حرکتی را فعال و در عضلات انرژی تولید می کند.
زرد در بیشتر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب بودن را دارد.
زرد رنگی مناسب برای نمایش تابناکی و درخشندگی ، خوشحالی، خوشرویی، سرزندگی، راحتی و خوش بینی در آگهی هاست.
این رنگ قابلیت رؤیت بالایی دارد.
نشانه هدایت و روشنی، نور، تحرک، پیشرفت و آغاز فعالیت است.
مناسب استفاده در صنایع آموزشی است.
زرد، رنگ احتیاط است.
کاربرد بیش از حد زرد در بسته بندی، مصرف کننده را از محصول دور می‌کند.

رنگ ارغوانی

ارغوانی نشانه تشریفات و شکوه است.
رنگ ارغوانی بیشتر مورد توجه کودکان بخصوص دختر بچه ها است.
اگر چه این رنگ در بعضی از کشورها دلالت بر سوگواری و مرگ نیز دارد ولی در بسیاری از فرهنگ ها نشانه نجابت و شرافت است.
این رنگ چون کم تر در طبیعت دیده می‎‌شود استفاده از آن در طراحی بسته بندی غذاهای دریایی باید با احتیاط انجام شود.
لئوناردوداوینچی معتقد بود که رنگ ارغوانی می تواند قدرت تفکر انسان را تا ۱۰ برابر افزایش دهد.
این رنگ قدرت تخیل را در کودکان افزایش می دهد.
در کشورهای مسیحی رنگ ارغوانی به معنای ثروت و توان گری است.

رنگ قهوه ای

قهوه ای نشانه راحتی و اعتماد است.
قهوه ای نماد چوب، قهوه و محصولات برآمده از زمین است.
قهوه ای رنگ اعتماد، سختی، خانواده دوستی، احتیاج به امنیت و آسایش، قدرت، بلوغ و راحتی است.
رنگ مناسبی برای آهن فروشی ها، قهوه خانه ها، فروشگاه های صنعتی، غذا فروشی ها، فروشگاه های پوشاک مردانه، کابینت فروشی ها، ساعت فروشی ها و نجاری هاست.

رنگ خاکستری

رنگ خاکستری نشانه فساد و تباهی است.
از این رنگ در طراحی بسته بندی مواد غذایی و دریایی باید پرهیز کرد.
این رنگ معنای گوشه گیری، بی تفاوتی، بی میلی و عدم فعالیت است.

رنگ بنفش

بعضی نیز رنگ بنفش را نشانه روحیه لطیف و زیبا پسندی می‌دانند.

زنان و مردان چه رنگ هایی را دوست دارند

بنا بر پروژه تحقیقاتی Color Assignment، زنان و مردان در هنگام انتخاب رنگ ترجیح های مختلفی دارند.
این پروژه نشان می دهد که همه زنان و مردان رنگ آبی را دوست دارند.
۲۳٪ از خانم ها بنفش را دوست دارند.
اما به نظر می رسد مردان به رنگ بنفش علاقه ای ندارند.

تحقیقات دیگری که در مطالعات مربوط به درک رنگ و ترجیحات رنگ انجام شده است، نشان داده است که وقتی صحبت از سایه ها و رنگ ها می شود، مردان رنگ های جسورانه و تند را ترجیح می دهند.
در حالی که زنان رنگ های ملایم تر را دوست دارند.

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها در بازاریابی و برندینگ

 سازمان ها، برای ایجاد یک برند سازمانی که نشان دهنده ی محصولات، خدمات ارائه شده و شرکت های زیر مجموعه ی آن ها است، از اجزا و عوامل زیادی نظیر نام، نماد و رنگ ها تشکیل شده اند.
چالش بازاریاب ها، ایجاد یک برند با ویژگی های بصری متفاوت است که بتواند شناخت و حس وفاداری را به برند ایجاد کند.
بازاریاب ها می دانند که رنگ در بیان موقعیت و اهداف شرکت نقش بسیار مهمی دارد و در نگرش و درک بازار هدف بسیار تاثیرگذار است.
رنگ ها می توانند جدا از تأثیری که بر افراد می گذارند، روی کسب و کار و برندینگ شما و نحوه ی تفکر مشتری در مورد شما نیز تاثیر گذار باشند.
نتایج تحقیقات زیادی که در این زمینه انجام شده است، ثابت کرده اند که برخی رنگ ها در ایجاد واکنش های مطلوب از سوی مخاطب، تاثیر بیشتری دارند.

تاثیرات رنگ برای سازمان ها

انتخاب یک رنگ برای سازمان، بر درک و تصور مخاطبان هر سازمان از آن تاثیر ماندگاری دارد.
نکته مهم دیگر تأثیر عاطفی رنگ ها است که می تواند احساسات و توجهات مشتریان را به خود جلب نماید.
برای مثال رنگی که هر برند برای خودش انتخاب می کند، تأثیر مستقیمی بر کیفیت، قدرت، زنانه یا مردانه بودن محصول یا خدمت آن برند دارد.

روانشناسی رنگ ها

روان شناسی رنگ قرمز

اولین رنگ که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ قرمز است.

رنگ قرمز که در نشان تجاری شرکتهایی همچون ویرجین ، کوکاکولا ، ردبول و باشگاه پرسپولیس استفاده شده است.
این رنگ باعث افزایش فشار خون و متابولیسم بدن می شود.
قرمز، نماد انرژی است و شرکت ها و مؤسسات برای ترغیب مردم به تصمیم گیری های سریع، همچون «همین الان بخرید» یا «اینجا را کلیک کنید» از این رنگ استفاده می کنند.
رنگ قرمز احساس شهوانی در افراد ایجاد می کند و در تبلیغات بـــه دلیل انتقال انرژی، می توان از آن برای تبلیغ نوشیدنی های انرژی زا، بازی ها، خودروها، ورزش و فعالیتهای فیزیکی بالا استفاده کرد.
نکته مهم اینکه امکان دیده شدن رنگ قرمز، بسیار بالا است.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ قرمز توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ قرمز و ترکیبات آن:

  • رنگ قرمز کم رنگ به معنای عشق، اشتیاق و حساسیت است.
  • رنگ صورتی معرف دوستی و تحمل و رنگی زنانه است.
  • رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، تصمیم جدی، خشم، رهبری، دلاوری، اشتیاق، سوء نیت و غضب است.
  • رنگ قهوه ای ایجاد احساس ثبات می کند و رنگی مردانه است.

رنگ نارنجی

رنگ دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ نارنجی است.

رنگ نارنجی در نشان تجاری شرکت هایی همچون سایپا، مک دونالد، خطوط هوایی الاتحاد و الخلیج دیده می شود.
رنگ نارنجی انرژی رنگ قرمز و شادی رنگ زرد را همزمان در خود جای داده است.
نارنجی که نماد قوت و استقامت است؛ معنای جدیت، شیدایی، شادی، خلاقیت، تصمیم، جذابیت، موفقیت، تشویق و انگیزش را منتقل می‌کند.

تاثیرات رنگ نارنجی

طبق مطالعات روانشناسی رنگ نارنجی :

این رنگ در چشم انسان احساس گرما را ایجاد می کند اما مانند قرمز تحریک‌گــــر نیست.
رنگ نارنجی باعث تأمین انرژی بیشتر، اکسیژن بیشتر برای مغز و افزایش فعالیتهای ذهنی می شود.
نارنجی در ارتباط با غذای سالم، باعث افزایش اشتها می‌شود.
خیلی خوب دیده می شود و برای جلب توجه افراد در تبلیغات و بسته بندی ها، می توان از این رنگ استفاده کرد.
مهمترین ابزارهای طراحی را بـــــه وضوح نشان می دهد و برای مواد غذایی و اسباب بازی بسیار خوب است.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ نارنجی توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ نارجی و ترکیبات آن:

  • رنگ نارنجی تیره ، معنای تقلب و بی اعتمادی را به همراه دارد.
  • نارنجی – قرمز به معنای اشتیاق ، خواسته، سلطه و علاقه مندی است.
  • رنگ طلایی ، احساس پرستیژ و کیفیت بالا را منتقل می کند.

رنگ سبز

رنگ دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ سبز است.

رنگ سبز در نشان تجاری شرکتهای دارویی و بهداشتی و شرکتهای تولید کننده محصولات سبز دیده می شود.
این رنگ، رنگ طبیعت است و در مقابل رنگ قرمز قرار می گیرد.
رنگ سبز نماد رشد، توازن و هماهنگی، تازگی، حاصلخیزی، ایمنی، قدرت معالجه، ثبات، پایداری و امید است.
سبز در چشم انسان ایجاد آسایش و راحتی می کند.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ سبز توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ سبز و ترکیبات آن:

  • رنگ سبز تیره ، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس و همین طور معادل واژه های جاه طلبی ، حرص و حسادت است.
  • رنگ سبز – زرد ، احساس بیماری، ترسویی، ناسازگاری و حسادت را منتقل می کند.
  • رنگ سبز – آبی ، بیانگر مفهوم حفاظت و معالجه است.
  • رنگ سبز زیتونی ، نماد صلح است.

رنگ آبی

رنگ دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ آبی است.

رنگ آبی در نشان تجاری سازمان هایی همچون سازمان مدیریت صنعتی، ایران خودرو، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و آب معدنی دماوند استفاده شده است و احساس عمق، ثبات، تجربه، صداقت، وفاداری، خرد، آگاهی، هوش، ایمان و اعتقاد، عظمت و هوشیاری را منتقل می کند.
آبی باعث آرام شدن متابولیسم بدن می شود.
برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.
این رنگ، رنگی مردانه و مخالف رنگهای قرمز، نارنجی و زرد است.
استفاده از رنگ آبی در محصولات پیشرفته (High Tech) اشاره به دقت این محصولات دارد.
آبی اشتها را از بین می برد و برای محصولات غذایی و آشپزی اصلاً مناسب نیست.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ آبی توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

فهوم رنگ آبی و ترکیبات آن:

  • رنگ آبی تیره بیانگر دانش، قدرت، یکپارچگی و اهمیت است.
  • رنگ آبی روشن مفهوم سلامتی، معالجه، آسودگی، درک، نرمی و ملایمت را منتقل می کند.

 رنگ ارغوانی

مورد دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ ارغوانی است.

این رنگ در نشان تجاری شرکت یاهو و مؤسسه حمایت از کودکان سرطانی محک دیده می شود.
ارغوانی ثبات رنگ آبی را به علاوه انرژی رنگ قرمز در خود دارد.
این رنگ نماد سلطنت، قدرت، اصالت، لوکس بودن، جاه طلبی، زیاده روی، خرد، مقام، استقلال، خلاقیت، راز و افسانه می باشد.
بچه ها رنگ ارغوانی را به رنگهای دیگر ترجیح می دهند.
این رنگ برای محصولات مربوط به کودکان و زنان مناسب است.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ اغوانی توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ ارغوانی و ترکیبات آن:

  • رنگ ارغوانی تیره به معنای افسردگی و ناکامی است.
  • رنگ ارغوانی روشن احساس رومانتیک و دلتنگی را منتقل می کند.

 رنگ سفید

مورد دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ سفید است.

این رنگ در نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده دستمال کاغذی همچون کلینکس دیده می شود.
سفید به مفهوم روشنی، نیکی، پاکی، خلوص، تجرد، کمال، پاکیزگی و ایمان است.
این رنگ برای نشان دادن سادگی در محصولات پیشرفته (High Tech) کاربرد دارد و برای سازمان های خیریه، بیمارستان ها و پزشکان، محصولات دارویی، محصولات رژیمی، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

برای درک بهتر روانشناسی رنگ سفید توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ سفید:

  • سفید نماد شروع موفق، سادگی، امنیت، خونسردی و تمیزی است.

رنگ سیاه

مورد دیگری که در روانشناسی رنگ ها قصد بررسی آن را داریم، روانشناسی رنگ سیاه است.

رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود دارد.

روانشناسی رنگ ها

برای درک بهتر روانشناسی رنگ سفید توصیه میکنم موارد زیر رو مطالعه کنید.

مفهوم رنگ سیاه:

  • سیاه نماد قدرت ، لطافت و ظرافت ، تشریفات ، رسمی بودن ، اعتبار و سلطه جویی است.

نتیجه گیری :

روانشناسی رنگ ها

پالت رنگ برای طراحی وبسایت :

روانشناسی رنگ ها

حال که تا این قسمت از مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم و خبر خوبی که برای شما داریم این هست که شما پیش زمینه های لازم راجب روانشناسی رنگ ها را بدرستی کسب کرده‌اید.

منتظر مقالات ما درباره روانشناسی رنگ در اپلیکیشن های موبایلی و روانشناسی رنگ در وب سایت ها باشید.

دوست عزیزم :

اگر برنامه نویس هستی، باید بت بگم که مبحث روانشناسی رنگ ها و رعایت آن موردی هست که بسیار زیاد باید به آن توجه کنی و برنامه نویسی فقط بازی با کد ها نیست و باید خیلی چیزای دیگه ایو بلد باشی

اگر شخصی هستی که کسب و کار آنلاین داره، حتما از یه تیمی استفاده کن که به علم روانشناسی رنگ ها واقف باشه چرا که طبق مطالعات و تحقیقات، بسیاری از خرید ها بخاطر استفاده از یک رنگ صحیح و اصولی اتفاق افتاده.

در انتها شما رو دعوت می‌کنم که ویدیو زیر رو ببیند. این ویدیو رو در تحقیقات خودم مشاهده کرم و اطلاعات آن بسیار عالی و مفید بود. به شما توصیه می‌کنم حتما به وب سایتی که در ویدیو نشان داده میشه مراجعه کنید تا موفق تر از هر بار عمل کنید.

در حال بارگذاری ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آخرین مقالات منتشر شده

آخرین آموزش های کوتاه