در این مقاله قصد دارم درباره فروش نرم افزارها یا اپلیکیشن هایمان کمی باهم صحبت کنیم. چگونه نرم افزار خود را بفروشیم ؟ این سوال بسیار مهمی است که جواب به آن میتواند باعث موفقیت ما در زمینه برنامه نویسی شود.
خب طبیعتا شما در این مرحله آموزش های لازم را پشت سر گذاشته اید و نوبت این است تا از تخصص و مهارت خود کسب درآمد کنید.
معمولا راههای درآمد برنامه نویسان از طریق فریلنسری، کارمندی، گرفتن پروژه و ایجاد یک محصول نرم افزاری و فروش آن میباشد.
نرم افزاری که برنامهنویسان ایجاد میکنند، معمولا با توجه به منبع ایده های آن نرم افزار ها باهم متفاوت اند و نوع فروش آن ها نیز با هم متفاوت میباشد.
انواع فروش نرم افزارها با توجه به منبع ایده آنها
۱- محصول نرم افزاری ای که حاصل ایده های خودت است. (در این حالت محصول خودت را ایجاد کرده و سپس اقدام به فروش آن میکنی)
۲- دیگران به تو نرم افزاری را درخواست داده اند. (در این حات ابتدا نرم افزار را میفروشی و سپس اقدام به ایجاد آن میکنی)
چگونه بدون تبلیغات نرم افزار هایت را بفروشی ؟
دوست عزیزم این که تبلیغات در هر بیزینسی چقدر مهم است و معجزه تبلیغات در کسبوکار ها به چه اندازه باعث موفقیت میشود، هرگز قابل کتمان نیست. اما هر کاری زمانی میتواند مارا به بهترین نتیجه برساند که در زمان خودش و به درستی انجام شود. تبلیغات نیز از این مورد مستثنا نیست.
یک روز را تصور کن که در راه محل کارت هستی!
ذهنت پر از اتفاقات تلخی است که در چند روز اخیر برای بیزینست پیشآمده.
یادت می آید اوایل کارت چقدر امیدوار بودی که به سود می رسی. اما برخلاف تصورت ضرر کرده ای!
قبول اینکه شکست خوردهای بسیار سخت است! حال به دنبال دلیل این اتفاقات تلخ میگردی تا شاید راهی پیدا کنی تا دوباره سرپا شوی.
آنروز تا آخر شب چندبار داستانت را مرور میکنی.
به تمام کارهایی که انجام دادهای بهدقت فکر میکنی.
نرم افزار حسابداریات را باز میکنی و نگاهی به هزینهها میاندازی.
چیزی که جلب توجه می کند هزینهای است که بابت تبلیغات دادهای.
میلیونها تومان پول خرج کردهای اما یک مشتری برای خرید نرم افزار با تو تماس نگرفته!
و دوباره به چرایی و چگونگی این داستان فکر میکنی.
سوال اینجاست که اگر با تبلیغات نمی توانی مشتری پیدا کنی پس چطور میتوانی نرم افزارت را بفروشی و به سود برسی؟
دوست من کاملا واضح است که قسمتی از کار میلنگد!
میدانی مشکل کار تو کجاست ؟
مسئله این هست که تبلیغات، برند تجاری را ایجاد نمیکند و این روابط عمومی است که باعث ایجاد برند تجاری تو میشود.
چگونه مشتریان خود را از راهی به جز تبلیغات پیدا کنیم ؟
تا کنون به این فکر کردهای که غیر از تبلیغات از چه راهی میتوانی مشتریات را پیدا کنی و چگونه نرم افزار خود را بفروشیم ؟
پاسخ به این سوال بسیار مهم، راه حل مناسبی را برای فروش نرم افزار هایت ارائه میکند.
پس با دقت ادامه مطالب را بخوان و از مطالب استفاده کن !
همانگونه که توضیح دادم شما با ایجاد یک روابط عمومی عالی میتوانید، برند تجاری خود را جا بندازید.
حال سوال اینجاست که چگونه این کار را انجام دهیم ؟
.اجازه بدهید مردم در گردهمایی ها، سمینار ها، روزنامه ها، وب سایت ها و پیج های اینستاگرامی، خوب شما را بشناسند
در فروش و روابط عمومی خود خلاق باش!
یادت باشه ابتدا کاری کن که مردم تو را بشناسند.
کمی فروش کن و اعتبار بدست بیار.
بعد که شناخته شدی برای تثبیت برند تجاری خودت تبلیغات کن.
سپس از معجزه تبلیغات در فروش شگفتزده شو!
تکنیک های روابط عمومی
تا کنون باید پاسخ به سوال ” چگونه نرم افزار خود را بفروشیم ؟ ” را یافته باشی !
همانطور که خواندی روابط عمومی راه حلی بسیار مناسب برای دیده شدن اپلیکیشنها و نرم افزارهای شما در دستان مردم است.
شاید تصورت این باشد که برای برقراری روابط عمومی نیاز به تکنیک های خاصی باشد.
اصلا اینطور نیست.
روابط عمومی خوب زمانی شکل می گیرد که در زندگی روزمرهات به عنوان برنامه نویس، رفتار مناسب نشان بدهی.
مثلا شخصی برای کمک به تو در حال انتقادکردن از توست.
اگر انتقاد صدمه زننده نباشد سکوت و لبخند مناسب ترین پاسخ و حفظ آرامش و هیجانی نشدن مناسبترین رفتار است.
لحن و تن صدا مسئله مهمی در روابط عمومی است.
به شکلی صحبت کن که رنگ همدلی در حرف هایت مشخص باشد.
با مشتریان خود دوست باش و کار خودت را حرفهای انجام بده.
اگر از کیفیت و استاندارد بالای کار خود مطمئن هستی، این اطمینان از طریق کلامت به مخاطبت منتقل می شود.
توانایی توصیف کردن مسائل بجای قضاوتی و ارزشیابانه صحبت کردن، باعث بالا رفتن اعتبار می شود.
در انجام اصول روابط عمومی برای فروش محصول نرم افزاری، بسیار مهم است که نقش بازی نکنی و خودت باشی.
چگونه مشتریان خود را پیدا کنم ؟
فرض کن قرار است محصول نرم افزاری تو بر اساس ایده های نرم افزاری و یا درخواست مشتری باشد. این جمله می گوید تا مشتری وجود نداشته باشد تو نرم افزاری تولید نخواهی کرد. اما مشتری چطور بوجود می آید و چطور تو را پیدا خواهد کرد ؟
لازم نیست برای فروش اپلیکیشن های خود با مدیر و رئیس سازمان ها ارتباط برقرار کنی. اسم تو می تواند زبان به زبان از دوست، آشنا، همکار، همکلاسی، فامیل و همسایه بگردد و بچرخد. وقتی همه به عنوان برنامه نویس تو را بشناسند، شانس بزرگ شدنت را در بازار نرم افزار بالا می بری.
طراحی یک سخنرانی برای فروش اپلیکیشن و نرم افزار هایمان
احتمالا همه ما میدانیم که افراد موفق در این حوزهکاری از جمله بیلگیتس و استیو جابز تا چه میزان، سخنرانهای عالی و فوقالعادهای هستند.
در واقع در سخنرانی ای که ما طرح میکنیم باید به همدردی با مشتری، دغدغههای مشتری، گرفتن ترس ها و اندوه های آنان توجه کنیم.
به طور کلی در سخنرانی باید لیستی از سوالات، دغدغهها و نگرانی های مشتری را آماده کنی.
در سخنرانی هایت باید درباره نگرانی های مشتری ابراز همدردی کنی.
سپس با صحبت کردن درباره نرم افزار یا اپلیکیشنت که برطرف کننده نیاز آنهاست، این دغدغهها و نگرانیها را از بین ببری.
ایجاد پیشنمایش و دمو مناسب از محصول نرم افزاریمان
شاید نام دمو نرم افزار را در سایت های معروف مانند هلو و همکاران سیستم به گوشت خورده باشد.
دمو نرم افزار می تواند به ۲ صورت انجام شود.
۱- نرم افزار را برای مدتی بطور رایگان در اختیار مشتری قرار دهی تا از آن استفاده کند.
۲- پس از سخنرانی با اجرای نرم افزار قابلیت های آن را به مشتری ها نشان دهید.
در دمو نرم افزار بعد از سخنرانی تنها کافی است بهترین قسمت های نرم افزار را نشان بدهی. بهتر است در دمو از نشان دادن قسمت های ریز و جزئیات نرم افزارت خود داری کنی تا به پرسش و پاسخ برسی. مدت زمان مناسب برای دمو نرم افزار ۴۵ دقیقه است و پس از آن نوبت به پرسش و پاسخ خواهد رسید.
نشان دادن قابلیت های ریز نرم افزار در این زمان ترفند خوبی برای ایجاد حس مثبت در مشتری است. هر چقدر مشتری جواب سوال هایش را بیشتر در نرم افزارت پیدا کند، بیشتر به آن علاقه مند خواهد شد. موفقیت در بخش پرسش و پاسخ پس از سخنرانی و دمو، شانس خرید نرم افزارت را بیشتر خواهد کرد.
اصول و فنون مذاکره و متقاعد سازی
در این مرحله مشتری نرم افزار را شناخته و تصمیم به خرید آن دارد.
باید حواست به خواسته های خود و مشتری باشد.
مذاکرهات را به صورت بردبرد انجام بده و منافع خود و مشتری را در نظر بگیر.
مذاکره را باید به گونهای پیش ببری که پرداخت هر هزینهای متناسب با خدمات محصول یا محصولاتت باشد. (نه کمتر و نه بیشتر)
مذاکره در واقع بحثی بر سر منافع است. پس باید بدانی دقیقا چه میخواهی.
بعد از تشخیص دقیق خواستههایت آنها را اولویتبندی کن.
نکته مهم : مشتری، تیم برنامه نویسی، خانواده و دوستان، سازمان ها افرادی هستند که در صحبت کردن با آنها نیاز به علم مذاکره دارید. بنابراین مذاکره تنها در فروش نرم افزار مورد استفاده قرار نمی گیرد.
قرارداد نویسی
فروش نرم افزار بدون دردسر چطور ممکن است؟
با استفاده از قرداد نرم افزاری میتوانی از مشکلات احتمالی جلوگیری کنی.
تو با دانستن حقوق برای فروش نرم افزار با مشتری خود مذاکره میکنی .
در پایان جلسه مذاکره لازم است تا یک قرارداد نرم افزاری تنظیم و توسط طرفین تائید شود.
قرارداد نرم افزار بین تو و مشتریات زمانهایی که ناهماهنگی پیش میآید مورد استفاده قرار میگیرد.
نتیجهگیری
بنابراین پاسخ سوال چگونه نرم افزار خود را بفروشیم ؟ این است که :
با استفاده از روابط عمومی و سخنرانی می توانی با مشتری ها آشنا شوی.
سپس با استفاده از دمو نرم افزار و پرسش و پاسخ نرم افزارت را به کاربر ها ارائه می کنی.
اگر مشتری نرم افزارت را پسندیده باشد به سراغ مذاکره و امضای قرار داد می روی.
کلام آخر
دوست من در انتهای این مقاله از تو بابت مطالعه این مطالب بسیار سپاسگزارم و قصد دارم نکته بسیار مهمی را با تو درمیان بگذارم تا در مسیرت موفق تر شی
نکته : با این که این مقاله برای برنامه نویسان عزیز نوشته شده است، باید این مطلب را بگویم؛ افرادی هم که برنامه نویس نسیتند، میتوانند برای خود اپلیکیشن یا سایت داشته باشند و با توجه به ایده هایشان کسب درآمد کنند.
پس اگر برنامه نویس هستی میتوانی ایده نرم افزار خود را به بخش بررسی انواع ایده ها در رامان صفر و یک بسپاری تا ایده تو بررسی شود و نتیجه به تو داده شود.
اگر برنامه نویس نیستی میتوانی پس از بررسی ایده و آماده سازی آن برای مرحله اجرا، از طریق بخش خدمات رامان صفر و یک گزینه طراحی اپلیکیشنهای اندروید یا ios را انتخاب کنی و خودت صاحب اپلیکیشنی باشی که حاصل ایده توست!
همچنین میتوانی از طریق بخش خدمات رامان صفر و یک، طراحی سایت یا انواع نرم افزار های کامپیوتری را انتخاب کنی و ایده های خودت را در قالب یک سایت یا نرم افزار کامپیوتری داشته باشی.
دوست من سوال و یا نظرتو در دیدگاهها زیر همین نوشته برای من بزار تا بتوانی به راحتی جواب سوال خودتو دریافت کنی !
منتظر مقالات بعدی ما باشید.
منم منتظر دیدگاه های شما هستم 😉
سید حامد موسوی _ گروه نرم افزاری رامان صفر و یک
۱۵ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
استاد مطالبتون واقعا بی نظیر بودند. براتون بهترین ها رو آرزو میکنم.
از لطف و نظر شما صمیمانه سپاس گزارم
از مطالب سپاس گزارم. از کجا بفهمیم ایده اپلیکیشن ما برای کسب درآمد مناسب است ؟
از شما ممنونم. دوست عزیز برای این منظور با توجه به شرایط و نوع ایده باید موارد بسیاری بررسی شوند. مثلا برای یک اپلیکیشن اندرویدی میتوانیم ایدههای مشابه و مقدار فروش آن ها را بسنجیم تا به نتیجه برسیم. همچنین شما میتوانید از افراد متخصص و با تجربه در زمینه ایده پردازی استفاده کنید. برای این منظور می توانید از خدمات ما، قسمت بررسی انواع ایده های نرم افزاری که لینکشو در انتهای این متن قرار میدهم استفاده کنید.
لینک بررسی انواع ایده ها : https://raman01.ir/examine-the-types-of-ideas
مقالتون خیلی عالی بود. فقط آیا به عنوان برنامه نویس لازمه که همه این مواردو بلد باشم ؟
راستشو بخواید متخصص بودن برنامه نویسان برای به درآمد رساندن آن ها تنها ۲۰ درصد از راه است. شما باید یا خودتان موارد ذکر شده در مقاله را بلد باشید، یا از شخصی در کنارتان برای این منظور استفاده کنید که به این موارد مسلط است.
سلام استاد. الان یک ماهه مقاله های شما رو دنبال میکنم. این حرف شما رو باید با آب طلا نوشت “زبان برنامه نویسی مهم نیست بلکه درک عمیق مباحث برنامه نویسیه که مهمه” این دید باعث شده که الان خیلی تو کارم پیشرفت داشته باشم. مطمئنم اطلاعات و تجربه شما هم در رابطه با راه های کسب درآمد از این کار بسیار کمک کننده و موثر خواهد بود. همیشه سالم و سلامت باشید.
از توجه و عمل کردن شما سپاس گزارم. موفق و سربلند باشید.
برای فروش بهتر نرم افزار هامون چطوری بازارو بررسی کنیم ؟
برای این منظور روشها و تکنیکهای خیلی زیادی وجود دارند اما من توصیه میکنم در ابتدای کارتون پر دانلود ترین اپلیکیشن هارو بابررسی مارکت ها پیدا کنید و سعی کنید اپلیکیشنی کامل تر و بهتر ایجاد کنید. در ضمن در صورت داشتن دانش و مهارت های فروش میتوانید برای محصولاتتون ایجاد نیاز کنید.
سلام من یه سال وقت گذاشتم و نرم افزار “باور” رو ساختم. میشه کمک کنید؟؟
نرم افزار آفلاین آموزش تایپ ده انگشتی -سایت SPDTYPE.IR
منتظر ایمیلتان هستم
سلام. مخاطبین هدفتونو پیدا کنید و از طریق فضاهای مجازی (پیج های مرتبط) و سایت های پر بازدید مرتبط اقدام به تبلیغ کنید.
علی بود مرد
کجا حتما مشتریو پیدا کنیم یک جور گردهمایی هستش یا تو شرکت ها باید بچرخیم مثلا من بازیو ساختم حالا می خوام ازش پول در بیاررم ولی نمی دونم چجوری ازش پول در بیارم حالا من باید پیش کی و کجا برم
دوست عزیزم در یک کامنت کوتاه نمیشه به سوال شما جواب داد. باید بررسی های کاملی انجام بدید و بعدش اقدامات مهم رو کاملاً اصولی پیش ببرید.
فراموش نکنید تخصص فقط یک دهم راه رسیدن به موفقیت هست و بقیه موارد کسب دانش ها و مهارت های عمومی مثل فروش، بازاریابی، دیجیتال مارکتینگ و … هست. روی شخصیت و ذهنیت و مهارت هاتون کار کنید تا ایدههای خوب بیاد تو ذهنتون.